Alla de teman jag fokuserar på hänger samman. Normkritiska perspektiv i ett didaktiskt arbetegenomfört med stöd av olika kreativa arbetssätt kan bidra till att upprätta inkluderande undervisningssituationer.
Normkritiska perspektiv har de senaste tio åren etablerats i Sverige och till viss del i Finland och Norge. Internationellt finns dock inte detta begrepp alls, då talas det istället om exempelvis intersektionalitet, interkulturalitet eller icke förtryckande undervisning. Begreppet normkritik har sitt ursprung i normkritisk pedagogik, begreppet kommer alltså från resonemang knutet till undervisning och lärande.
Didaktik handlar om undervisningens teori och praktik, med fokus på hur undervisning och lärande organiseras och genomförs. Det omfattar frågor om vad som ska läras ut (innehåll), hur undervisningen ska genomföras (metoder) och varför (syfte). Allmändidaktik behandlar generella principer och metoder för undervisning som kan tillämpas oavsett ämne. Ämnesdidaktik fokuserar på undervisning inom specifika ämnen, anpassat till ämnesspecifika mål, innehåll och metoder. Sammanfattningsvis hjälper didaktik lärare att planera, genomföra och utvärdera undervisning på ett systematiskt och reflekterande sätt, både generellt och inom specifika ämnen.
Kreativa arbetssätt i pedagogiskt arbete innebär att använda skapande och samspelande metoder för att i pedagogiskt arbete uppmuntra kritiskt tänkande, samarbete och utforskande av nya idéer. Begreppet kreativa metoder har jag lånat från pedagogen Katrin Byréus, det är ett samlingsnamn för olika kreativa arbetsmetoder och förhållningssätt som kan användas i pedagogiskt arbete, som didaktiska redskap. Kreativa arbetssätt kombinerar upplevelser, känslor, reflektioner och faktakunskaper på ett sätt som leder till fördjupat lärande och ökad inkludering. Och så blir det roligare, och då lär vi ännu mer.Kreativa arbetssätt innebär ett upplevelsebaserat lärande som låter de lärande lära genom praktiska och meningsfulla aktiviteter, vilket främjar djupare förståelse genom reflektion över erfarenheterna. Det inbegriper också ett kooperativt lärande eftersom de kreativa arbetssätten ofta innebär samverkan för att uppnå gemensamma mål. Det utvecklar sociala färdigheter och ansvarstagande.
Tel: 0739-64 51 79
C/O Kontorskollektivet
Rättviserummet
Hässleholmsvägen 20
121 53 Johanneshov